PELIAS Mobile - Historien
PELIAS Mobile ble etablert den 29.11.2007, med det formål å selge løsninger som var under utvikling for PELIAS Norsk Skadedyrkontroll.
Fokuset for PELIAS Norsk Skadedyrkontroll var å fjerne unødvendig arbeid og feilkilder knyttet til manuell registrering av besøksdata
fra kunder over hele Norge.
Fra denne enkle filosofien, ble det etter hvert produsert et utall med løsninger, under er noen av de viktigste i kronologisk rekkefølge.
Lønnsautomatisering
Avlønningssystem automatisert internt i PELIAS. Lønnsproduksjon består av en fastlønn, en provisjonssats
og en produksjonsmatrise. Er basert på utført arbeid, salg, innbetalinger fra kunde osv. En del faktorer gjorde lønnsberegningene tunge
og vanskelige, blant annet deling av lønn for arbeid, når dette ble gjort av flere ansatte samtidig. Gammelt system innebar mye
administrasjon, doble kopier av fakturaer, store og uoversiktlige lister over besøk, salg samt innbetalinger.
 
Vis mer

Første versjon lansert ved utlønning 20.01.2005.
Effekter av løsningen:
- Redusert og effektivisert administrativt arbeid med ca. 2 årsverk
- Uavhengig av vekst vil administrativt arbeid være konstant i fremtiden
- Ga muligheten til nye avlønningsmetoder og spesifikasjoner som igjen
ga muligheten til at PELIAS kan forsvare å være det firmaet i bransjen, som
betaler sine ansatte best.
Kvalitetssystem
Kvalitetssystem overvåkning og håndteringer internt i PELIAS. Fortløpende utvikling av løsninger knyttet
til PELIAS ISO 9001 sertifisering, nå i standard 9001:2008. Standarden har fokus på kundetilfredshet og PELIAS sin utfordring er
da å definere hva som kan skape avvik, hvordan unngå situasjonene eller minimere mulighetene for at disse skal oppstå.
De største og første utfordringene som måtte håndteres var bl.a. manglende besøk hos kunde, feil fakturering, manglende kommunikasjon
mellom PELIAS og kunde, oppfølging og kvalitetssikring av arbeidsmetoder og effektivitet.
Vis mer

Det ble produsert og blir fortsatt produsert verktøy for både servicepersonell og administrasjon for å
redusere avvik i bedriften. Første lanseringer Januar 2005.
Effekter av løsningene:
- PELIAS hadde i 2005 ett hovedmål med 95 % totalfornøyde kunder, basert på spørreundersøkelser til alle kunder og med
historikk tilbake til 1998. I 2011 ble dette målet nådd og forbigått, nytt mål er nå 96 % totalfornøyde kunder.
- Bedre kommunikasjon mellom teknisk personell, administrasjon og våre kunder.
- Muligheten til å kunne tilby systemer som kunne tilfredsstille den største kjedesammenslutning og også ivareta interessene
for enkeltpersoner i Norge.
- Bygd kompetanse på nytenkende Webapp, Webutvikling, SMS og sikkerhet.
- Et ikke dokumentert utsagn fra revisor tilknyttet NEMKO, og som var tidligere kvalitetsleder for en våpenproduserende
bedrift i Norge. Etter revisjon i 2010. «Dette er det beste og mest komplette kvalitetssystem – som faktisk fungerer i
praksis – jeg noen gang har sett».
Strekkodeleser for kameramobil
Strekkodeleser for mobiltelefon (Symbian OS).Startet som et forskningsprosjekt gjennom Innovasjon Norge, og med vitenskapelig kompetanse
fra Sintef. Formålet var å dokumentere fysisk oppmøte, samt registrere besøk i Visma Business.
 
Vis mer

Strekkodeleseren leseren konverterte bilde til tekst på enheten og sendte
testresultatet til server. Hvorpå PELIAS da hadde informasjon knyttet til hvem som sendte koden og kunne benytte denne videre til
registreringer direkte på ordre i Visma Business. Startet som et forskningsprosjekt gjennom Innovasjon Norge, og vitenskapelig kompetanse
fra Sintef. Ferdigstilt Høsten 2005.
Effekter av løsningen:
- Kvalitativ dokumentasjon av oppmøte hos fysisk kunde
- Oversikt over hvor en tekniker var, i tilfelle ulykke eller annet skulle inntreffe
- Oppdatering av lønnsgrunnlag ved hjelp av registreringer i Visma
- Effektivisering og kvalitetsheving på innregistrering av data, ved å fjerne administrativ feilkilde.
- Bygd kompetanse på matematiske beregninger knyttet til bildebehandling, databaseproduksjon på mobile enheter osv.
- Partnerskap med Symbian og Nokia etablert med bakgrunn i ferdig løsning.
Elektronisk Kjørebok
Det ble naturlig å utvide funksjonaliteten for telefonen og senere PC til og kunne dokumentere kjøring som et ledd i dokumentasjon ovenfor både myndighetene
og PELIAS, samt å skape en bedre oversikt over bilparken.
 
Vis mer

Lansert Desember 2005.
Effekter av løsningen:
- Dokumentasjon som tilfredsstiller myndighetenes behov
- Oversikt over ineffektiv kjøring
- Oversikt over faktisk arbeidstid
Radioåter
Radioåter ble etablert som en ide høsten 2005. Poenget med disse var å kunne sikre høyrisiko områder mot rotter
og mus, samtidig som stadig strengere myndighetskrav knyttet til bruk av aktivt åte, måtte tilfredsstilles. Det var ønskelig å kunne
sette ut åtestasjoner ladet med en duft (attraksjonsvæske), ikke med gift eller annen åte som kunne ødelegges over tid. Åtestasjonene
måtte kunne sende varsel hvis det skjedde noe. og det måtte være en funksjon for å sikre at stasjonen var «i live» og kunne konfigurere
denne fra ekstern lokasjon.
Vis mer

Løsningen ble en radiobasert «musefelle» plassert inne i våre eksisterende åtestasjoner, og en radiosentral med GPRS funksjon for sending
av data. Åtestasjonen rapporterer jevnlig status til sentralen, som ved installasjon får angitt hvilke feller (serienummer) den har ansvar
for. Uteblir signaler over en på forhånd bestemt tid, blir det utløst alarm og tekniker informeres om en mulig «død» felle. I tillegg til
å rapportere batteristatus har åtestasjonen 3 statuser – Klar, Fangst, Utløst uten fangst. Løsningen sender og rapporterer inn til Visma,
som igjen finner gjeldende tekniker og genererer en SMS til vedkommende om alarmen. Pilot testing fra 15.08.2006, første
kundeinstallasjon 17.09.2007.
Effekter av løsningen:
- PELIAS kan tilby løsninger i høyrisiko områder som datagulv, strømskap, styringsskap og andre
områder hvor sikkerhet mot gnagere er vesentlig.
- Løsningen kan enkelt bygges ut til å omfatte også andre målere / alarmer
- Implementasjon i Visma gir mulighet for faktureringer pr. alarm hvis ønskelig
- SMS tjenester ble startet og introdusert på alle nivåer i organisasjonen
- Partnerskap med Telenor ble opprettet
Servicerapport
Alle besøk i PELIAS dokumenteres gjennom en skriftlig rapport, med kopi til kunde. De fortrykte rapportene ble sendt pr. post hver fredag, til hovedkontoret på Elverum.
Rapportene ble så håndtert av administrasjon. For å redusere papir forbruk, arbedstid og feil ble prosjektet iverksatt.
Vis mer

Elektronisk servicerapport ble produsert som den første av de virkelig store prosjektene.
Målet var å fjerne behovet for fortrykte rapporter samtidig som man skulle ivareta behovet for signaturer på rapportene.
I tillegg hadde PELIAS en blanding av ansatte serviceteknikere med ulik IT-kompetanse og interesse.
En rapport bestående av kun tall eller skaleringer var ikke interessant, da PELIAS mener at en slik type rapportering fort
gir kun fine grafer uten at dette gir kunden den informasjonen som er nødvendig for å kunne ha oversikt over sitt eget bygg.
Rapport skulle altså være tekstbasert – fortsatt.
Løsningen ble basert på en ny teknologi som ble introdusert i 2005 – Tablet PC.
Selv om Microsoft støttet dette allerede fra 2001 via XP kom ikke utstyret før senere. IBM solgte sin PC-produksjonsdel til Lenovo
det året, og PELIAS var så heldige å få være med på å produsere løsningene på nettopp slikt utstyr. Flere av disse maskinene er i
drift fortsatt i dag.
DELL ble også vurdert som leverandør av utstyr, som en kuriositet lagde vi en videodokumentasjon til DELL på hvorfor vi IKKE kunne
benytte deres utstyr, denne fikk en morsom vri og kan sees her.
Det ble produsert en «skjema mal» hvor man kunne koble skjemaet opp mot felter i databaser slik at skjemaet ikke bare var et «dumt»
formular, men dataene i skjemaet kunne lagres og implementeres back-office.
En motor for plassering av data som ble mottatt via systemet ble produsert.
En veiviser dro tekniker gjennom utfylling, hvor det var mulighet for å styre påkrevde og ikke påkrevde felter.
Med bakgrunn i den varierte kunnskap/interesse i data ble også veiviseren åpnet for å kunne benytte håndskrift, faktisk var dette
standard valg for utfylling av skjemaet. Tanken var at for en tekniker vil da ikke forskjellen mellom å skrive på papir og det å
skrive på PC bli stor.
Etter ca. 6 måneder i drift, ble det forespurt fra den siste tekniker å endre standard til å være maskinskrift, og siden har dette vært
standard på alle rapporter fra PELIAS. De ansatte selv tok altså initiativ til å lære seg å skrive på tastatur, slik at vi unngikk
«å tre noe ned over hodet på ansatte».
 
Som en kuriositet har vi lagt med en Youtube video som dokumenterer vår testing av PC, klarer du 8 minutter så kan vi garantere en overraskende slutt :-)
Arbeidsliste / Dagsrapport
Arbeidsliste og dagsrapport måtte også genereres samtidig med produksjon av rapportene. Målet med
denne delen av programmet var å gi servicerapporten informasjon om behandlingsstedet og avtalen som da var registrert i Visma Business.
(PELIAS byttet ERP/CRM/logistikk løsninger den 01.05.2005, med det målet for øye å kunne kommunisere all informasjon nødvendig for driften
mellom ansatte i administrasjon og den enkelte ansatte i felt.)Samtidig var det et ønske om å få oversikt over produkter i bruk hos våre
kunder og å gjenspeile de produktene i rapporten og samtidig holde økonomisk kontroll via Visma. Kjørebok ble også tatt med på denne plattformen.
 

 
Vis mer

Utviklingen av løsningene ble produsert på Windows plattform. Strekkodeleseren som allerede var i drift ble nå brukt til å gi tilbakemelding,
via lagring på server, til Tablet PC. Med det resultat at all nødvendig informasjon vedrørende navn, adresser, type avtale, oversikt over
tidligere besøk samt informasjon knyttet til lønn osv. ble overført og man slapp dermed skrive denne informasjonen en gang til. Lansert sammen
med rapportering den 15.01.2007.
Effekter av løsningen:
- PELIAS har full kontroll og oversikt på alle avtaler.
- Det produseres .pdf noe som er en kostnadseffektiv måte å håndtere dokumenter på, samtidig som sikkerhet og sporbarhet i dokumentet
opprettholdes.
- I PELIAS blir det produsert ca. 2 rapporter i minuttet i løpet av en normal arbeidsdag, disse var det ikke lenger behov for å:
- Sende pr. post.
- Mottakshåndtere i administrasjon.
- Registrere.
- Arkivere.
- Cashflow ble forbedret med opptil 14 dager, fakturering kunne skje samme dag som service var utført, ikke etter at papirkopi var
mottatt og registrering var foretatt.
- Portokostnader ble redusert betraktelig
- Den ansatte kunne selv følge med på egen service, lønn og at alt ble registrert korrekt
- Produktregistreringen gjorde det mulig å:
- Knytte korrekt produktdatablad til behandlingsstedene
- Lokalisere feil bruk av produkter
- Kjøre kostnadsanalyser pr. avtale, PELIAS hadde nå arbeidstid, kilometer og produkter i bruk pr. avtale
- Planlegge lager og vareflyt på en bedre måte
- Kundeweb ble lansert, her får kunden av PELIAS tilgang til all informasjon knyttet til enten et behandlingssted,
et kundeforhold (flere behandlingssteder) eller et kjedesammenslutningsforhold (flere kundeforhold, med flere behandlingssteder).
- Partnerskap med Microsoft, PELIAS Mobile er en ISV (Independent Software Vendor) samt partnerskap med Visma ble etablert.
Factoring - Sparebank1
I 2007 besluttet PELIAS å sette deler av oppfølging av utsendte fakturaer på factoring, leverandør som da ble valgt var
Sparebank1. Da prosessen med å overføre data for videre oppfølging hos Sparebank1 var tidkrevende og ikke med en implementasjon
direkte i Visma. Besluttet PELIAS å lage en data-/overføringsløsning til Sparebank1, banken var også positiv til dette, da de
ønsket å kunne benytte løsningen mot sine øvrige kunder med Visma Business.
Vis mer

Løsningen skulle derfor produseres med mulighet for
installasjon hos andre av bankens kunder. For å kunne skille på fakturaer som skulle oversendes til factoring og øvrige fakturaer,
ble det besluttet å ta utgangspunkt i bilagsjournal som identifikator.
En bilagsjournal skulle da ikke inneholde blanding av faktureringsformene. Løsningen som ble introdusert fungerte med at man
tastet ønsket bilagsjournalnr., programmet tok deretter over og produserte de nødvendige tekstfilene, sendte disse over til banken og mottok
bekreftelsene fra banken.
Lansert 01.04.2007
Resultat
- Minimal arbeidskrevende operasjon, alle utvalg gjøres ved faktureringer og nødvendige tekstfiler på kunde og reskontro informasjon, produseres,
sendes og verifiseres mot Sparebank1
- Løsningen kunne lett utvides til å også inneholde fakturaprint hos ekstern leverandør
Kart
Digitale kart var neste ledd av dokumentasjon som ikke var sentralisert. Med digitale kart menes oversiktskart
over sikring PELIAS gjennomfører ute hos sine kunder. Formålet med å få dette elektronisk var at det skulle være mulig for en vikarierende
eller nyansatt tekniker å enkelt lokalisere PELIAS utstyr utplassert hos den enkelte kunde, samtidig som det skulle være mulig for kunde å
identifisere raskt hvor sikring var, hva som var i det enkelte sikringspunkt (HMS). Også radioåter ble en naturlig del av registreringen i
kartet.
Vis mer

Kravet var at det skulle være enkelt å tegne et område, hvis det var nødvendig å tegne, men helst skulle det legges inn plantegninger
som grunnlag. Sikringen måtte kunne flyttes, slettes, legges til og endres av tekniker, mens kunden skulle kunne se det aktuelle og oppdaterte
kartet. Revisjonsdato og revident skulle være med i kartet. Det ble produsert eget format for kartfilene, som ble vektorbasert og standard
størrelse pr side på A3. Plantegninger kan skannes inn på hovedkontoret og tekniker har et sett med verktøy for bildebehandling i lag form.
Standarder ble satt for tegngivning av de forskjellige sikringer som kan sette ut av PELIAS og nummerering ble gjort semi automatisk. Kartene
ble i tillegg til PELIAS spesifikt format også produsert i .pdf og distribuert på kundeweb.
Lansert den 07.01.2008
Effekter av løsningen:
- Det blir produsert kart på alle kunder som har slike krav knyttet til seg.
- Det er enkelt for en vikarierende tekniker å gjennomføre service, samt vurdere sikring hos kunde.
- c. Muligheter for å registrere alarmkoder til dører og annen informasjon knyttet til servicen kan skjules og vises av en autorisert
PC – uten at dette vises i .pdf.
- Enkelt for alle parter å se hva slags preparater som skal benyttes i de forskjellige sikringspunkter.
Avtaler - nye ordre
For å total automatisere og effektivisere organisasjonen gjensto en stor oppgave, det å registrere nye aktører for å knytte dem til ordre og produktene
i ordrelinje - i Visma Business.
Utfordringene var mange, men dobbelt registreringer av aktører, med tilhørende feil i reskontro var en av de store.
PELIAS benytter samme ordrenummer (avtalenummer) for alle registreringer knyttet til en avtale, her legges all info, deriblandt CRM data, fakturadata og logistikkdata
Vis mer

Målet var å redusere feil samt effektivisere salgsprosessene i PELIAS. Det var et ønske om å kunne benytte organisasjonsnummer direkte på Tablet PC’ene
hos hver selger, for å kunne identifisere korrekt eier av avtalen, samtidig som det var et ønske om å kvalitetssikre adresse og kontaktinformasjon.
Løsningens største utfordring var kommunikasjon mot ekstern leverandør av firmainformasjon, de forskjellige aktørene som var påkrevd for å kunne opprette
ordre «on-the-fly» og kvaliteten på kommunikasjon mellom klient side og serverside software.
I løsningen som ble produsert, benyttes samme veiviser form som tidligere, dog med mer standardiserte data levert fra server. Den ferdige løsningen leverer
avtalen til server for distribusjon av dokumentene til kunde, samt opprettelse av arbeidsordre, der hvor oppstart av avtalen lå frem i tid. Alle aktører er
ivaretatt som omtalt tidligere, hvor selv kjedetilknytninger og informasjonsflyt er ivaretatt. For avtaler mot bedrifter blir det ved innregistrering av et
organisasjonsnummer fra selger, gjort et oppslag mot PELIAS Visma baser, for å sjekke om registrering av dette nr. er gjort tidligere. Hvis org.nr. er registrert
tidligere, blir det gjort en sjekk mot egen reskontro for å vurdere kredittverdighet hos PELIAS. Finnes ikke org.nr. registrert i Visma tidligere, gjøres et oppslag
mot ekstern leverandør av foretaksopplysninger, hvorpå kundeinformasjonen tilslutt lastes tilbake til selgeres PC. Deretter velger, søker eller registeres
fakturaadresse, behandlingssted og eventuell kjedetilslutning.
Etter å ha registrert priser, tekniker, oppstarts datoer, avtale omfang osv. blir en forhåndsvisning av avtalen vist kunde, ved aksept signeres avtale direkte
på PC. En .pdf blir produsert og sendt kunde umiddelbart, samtidig som avtaleinformasjon blir overført til servicepersonell. Alt dette etter at avtalen har fått
neste ledige avtalenummer i Visma og er ferdig registrert der.
Lansert 01.03.2008
Resultater:
- Feilregistreringer tilnærmet fjernet fra systemet, kunde, selger og/eller tekniker reagerer umiddelbart ved feil i kontrakt
- Raskere kontroll og korrigering av feil knyttet til salg, feil prissetting, misforståelser rundt produkt og tjenester m.m.
- Salgssjef og de han/hun utnevner, får også kopi av alle nye avtaler i tillegg til at verktøy for salgsaktivitet er introdusert på web
- Muligheter for salgskonkurranser dag/uke eller til og med timesbaserte konkurranser
- Alle registreringer og styring av faktureringstidspunkt er direkte implementert i Visma
- Ved fakturering behøves kun å trykke !*Print*! alt av registreringer og grunnlag er gjort av selger / tekniker
SMS tjenester
Kommunikasjon er en viktig og helt nødvendig faktor for å sikre en god kundeoppfølging.
Det å knytte SMS løsninger direkte til aktøroppfølging og ordre i Visma, gir en sikker og god kommunikasjon mellom administrasjon og serviceteknikere i felt.
Det å få registrert henvendelsen og sendt melding i en og samme operasjon, har også fordelen med at mottaker kan lese meldingen når han eller hun faktisk har mulighet. Samtidig kan meldingssvar også lagres og logges direkte i Visma Business.
Registreringene gir mulighet for å kunne følge opp henvendelser som ikke er behandlet innen gitte tidsfrister.
Factoring Svea Finans
Med bakgrunn i forhandlinger og en totalvurdering av tilbud, ble factoring flyttet fra Sparebank1 til Svea Finans den 01.06.2013.
Programmet for håndtering av data til og fra Visma Business ble forbedret, med mer solid feilhåndteringer, bedre loggfiler og et bedre brukergrensesnitt.
Løsningen er en enkel installasjon, som fungerer direkte etter installasjon, kun enkle grep med hvor filer skal lagres, og områder for overføring er nødvendig å angi.
Datatrafikken styres fortsatt av Journalnummer og fungerer utmerket.